Posted on

Klimatet diskuteras flitigt och allt fler väljer att utesluta kött från deras kost. En del väljer till och med att gå steget längre och utesluta alla animaliska produkter och bli vegan. Andra väljer att dra ned på köttkonsumtionen, men inte utesluta det helt. Dessa kallas för flexitarianer eller för semivegetarianer. Det finns en rad olika anledningar till att äta mer plantbaserat. Förutom att det är bra för klimatet är det otroligt hälsosamt och gott.

Gott och nyttigt

Att äta mer vegetariskt innebär att utesluta rött kött, fågel, fisk och skaldjur. Om man väljer att vara vegan utesluter man alla animaliska livsmedel, även ägg och mejeriprodukter. Det finns många bevisade hälsofördelar med att äta mer plantbaserat. Dels får du i dig många viktiga näringsämnen, mineraler och vitaminer som är bra för immunförsvaret. Vegetarisk och vegansk kost sägs dessutom minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ två och vissa cancerformer.

Olika varianter av vegetarianism

Att vara vegetarian innebär att man inte äter kött, fågel, fisk eller skaldjur. Däremot äter man andra animaliska produkter som till exempel ägg, smör, grädde och mjölk. Det finns flera varianter av vegaterianer, bland annat lakto-ovo-vegetarian, ovo-vegetarian och lakto-vegetarian. Där ägg respektive mejeriprodukter utesluts ur kosten. En vegetarisk kost är oftast mycket hälsosam eftersom den består av en stor del frukt, grönsaker, gryn och baljväxter som är bra för immunförsvaret.

Gott och nyttigt

En vegansk kosthållning utesluter alla livsmedel från djurriket, även ägg och mejeriprodukter. Veganism kritiseras ofta för att kosten inte är komplett eller för att det är svårt att få i sig tillräckligt med protein. Med en varierad kost som består av näringsrika grönsaker i olika färger, fullkornsgryn, baljväxter, frukt, nötter och sojaprodukter få man dock i sig all näring som kroppen behöver. Både hjärtat, levern, njurarna, magen och kärlen mår bra av den vegansk kost.

Vegansk och vegetarisk kost består av omättade fetter. Dessa kallas även för nyttiga fetter eftersom de är bättre för kroppen, hjärtat och kärlen. Dessa hittas bland annat i feta livsmedel som avokado, nötter och frön och är mycket bättre än animaliska fetter. De som vill prova på plantbaserad kost, men inte lägga om kosten helt kan bli en flexitarian. Som flexitarian drar du ned på konsumtionen av kött, men äter det ibland.